بن مایه های ملّی گرایی در مثنوی خسرو و شیرین نظامی گنجوی
نویسندگان
چکیده
ملّی گرایی عقیده ای است که اغلب حسّ وفاداری و دلبستگی نسبت به شاکله های یک ملّت نظیر زبان، اساطیر، عادات و سنّت ها، فرهنگ و ارزش های اخلاقی و اجتماعی، اعتقادات دینی و نظایر آن را پدید می آورد. نظامی گنجوی شاعر پرآوازۀ ایران، در خمسۀ خود نسبت به هویّت ایرانی و وطن پرستی، کمی از فردوسی و شاهنامه ندارد. نگارنده در مقالۀ حاضر بر آن است تا نگرشی به برخی از مؤلّفه های ملّی گرایی نظامی در مثنوی خسرو و شیرین نظامی گنجوی داشته باشد. از این رو با مطالعۀ کلّی و دقیق این مثنوی، مواردی را در جای جای داستان یافته که به نوعی گویای تعلّق خاطر او به مضامین ملّی گرایی است. مضامینی که در این مقاله مطرح شده اند عبارتند از: توجّه به مفاخر و شخصیت های دینی، تاریخی، اسطوره ای و حماسی، آثار باستانی، آیین باستان، رعایت عدل، آسایش و آزادی ملّت، حفظ آیین و ارزش های اخلاقی و اجتماعی، زبان فارسی دری و پهلوی، نژادگی و صنایع.
منابع مشابه
بنمایههای ملّیگرایی در مثنوی خسرو و شیرین نظامی گنجوی
ملّیگرایی عقیدهای است که اغلب حسّ وفاداری و دلبستگی نسبت به شاکلههای یک ملّت نظیر زبان، اساطیر، عادات و سنّتها، فرهنگ و ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، اعتقادات دینی و نظایر آن را پدید میآورد. نظامی گنجوی شاعر پرآوازۀ ایران، در خمسۀ خود نسبت به هویّت ایرانی و وطنپرستی، کمی از فردوسی و شاهنامه ندارد. نگارنده در مقالۀ حاضر بر آن است تا نگرشی به برخی از مؤلّفههای ملّیگرایی نظامی در مثنوی خسرو و شیرین ...
متن کاملبنمایههای ملّیگرایی در مثنوی خسرو و شیرین نظامی گنجوی
ملّیگرایی عقیدهای است که اغلب حسّ وفاداری و دلبستگی نسبت به شاکلههای یک ملّت نظیر زبان، اساطیر، عادات و سنّتها، فرهنگ و ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، اعتقادات دینی و نظایر آن را پدید میآورد. نظامی گنجوی شاعر پرآوازۀ ایران، در خمسۀ خود نسبت به هویّت ایرانی و وطنپرستی، کمی از فردوسی و شاهنامه ندارد. نگارنده در مقالۀ حاضر بر آن است تا نگرشی به برخی از مؤلّفههای ملّیگرایی نظامی در مثنوی خسرو و شیرین ...
متن کاملجلوۀ باورهای اساطیری آتش در خسرو و شیرین نظامی گنجوی
اساطیربه عنوان نمایه و نماد زندگی انسان در دوران باستان، کارکردهایی فراوان داشتهاند، انسان ابتدایی وغارنشین برای رفع حاجات و مناسبات اجتماعی خویش با هر پدیدهای برخوردی انسانی و الاهی داشت و طبیعت را کاملاً جاندار و فعال تصور مینمود، بدین لحاظ میتوان به عدد پدیدههای طبیعی، اسطوره هم معرفی نمود، به هر حال این کارکردهای اساطیری آنچنان عمیق و کارساز بود که در طول هزاران سال به عنوان باورها و مر...
متن کاملجلوۀ باورهای اساطیری آتش در خسرو و شیرین نظامی گنجوی
اساطیربه عنوان نمایه و نماد زندگی انسان در دوران باستان، کارکردهایی فراوان داشتهاند، انسان ابتدایی وغارنشین برای رفع حاجات و مناسبات اجتماعی خویش با هر پدیدهای برخوردی انسانی و الاهی داشت و طبیعت را کاملاً جاندار و فعال تصور مینمود، بدین لحاظ میتوان به عدد پدیدههای طبیعی، اسطوره هم معرفی نمود، به هر حال این کارکردهای اساطیری آنچنان عمیق و کارساز بود که در طول هزاران سال به عنوان باورها و مر...
متن کاملبررسی فضاسازی در منظومهی خسرو و شیرین نظامی گنجوی
در این پژوهش برآنیم تا عنصر فضاسازی را در منظومهی داستانی خسرو و شیرین مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ بدین منظور چهار موضوع از جمله فضای آغاز داستان، فضاسازی شخصیتی، رویدادی و مکانی را گزینش کردهایم تا با استفاده از نشانههای زبانی و تصویری که در تداعی و القای مضمون مطرحشده در هر داستان نقش دارند، هنر نظامی را در زمینهی فضاسازی نشان دهیم. نظامی برای هر یک از قسمتهای داستان خود فضاهای...
متن کاملنقد جامعهشناختی شخصیّتهای کلیدی «خسرو و شیرین» نظامی گنجوی
در این مقاله ارزشها، کنشها، مهارتها، سوگیری و کنترلهای اجتماعی اشخاص در خسرو و شیرین نظامی گنجوی نقد و بررسی شده است. سؤال اصلی این است که شخصیّتهای اصلی داستان در منظومه خسرو و شیرینِ نظامی، از منظرهای گوناگون جامعه شناختی، چگونه هستند. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و دادهها با استفاده از شیوۀ تحلیل محتوا به روش کتابخانهای، بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. نتایج این پژوهش، نشا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات زبان و ادبیات غناییناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
ISSN 2322-3863
دوره 3
شماره 8 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023